2022 UPAF 海外短編特集 1 of 2

2022 UPAF 海外短編特集 1 of 2

English follows Japanese.

ほぼ全作品日本初公開!(「恐怖感染」は東京 Filmex 2021で「永遠に続く嵐の年」(オムニバス作品)の一部として上映)。全作品、日本語SDHバリアフリー字幕付き(英語でない作品は英語字幕も付いてます)。高評価ながら商業ベースに乗りにくい、日本では珍しい作品を皆さんにお届けします。

私みたいな女の子へ (原題:To the Girl Who Looks Like Me)
監督:エレィクア・ドウソン-アモラ(Ewurakua Dawson-Amoah)日本初公開!2021, 5分, ポエトリービデオアート, カラー, アメリカ, 英語(日本語SDHバリアフリー字幕付き)

自分たちのためには作られていないシステムの中で生き続けようとするアメリカ黒人女性の姿を祝う、非常にアートセンスのいい実験的ポエトリー映像作品。ダンス、黒人民俗、現代文化、そして精神世界を混ぜ合わせたビデオクリップを通じて、文化や自己愛を模索し、自分を探す若い黒人女性を描く。大学を卒業したばかりでいきなり頭角を表した、今どきのアメリカ黒人女性を代表する新進監督の、スタイリッシュで意味が深いみずみずしいデビュー作品。


オクサス川の見た夢
監督:サオダット・イスマイロヴァ。ウズベキスタン/オランダ/フランス、2016年、22.5分、カラー、3チャンネル・インスタレーション、実験ドキュメンタリー。日本初公開!

『オクサス川の見た夢』は、3画面のインスタレーション作品。中央アジアの風景の醍醐味はもちろん、何十種類もの水の音や雪の中にマイクを落として録音した冬眠中のぜ超動物の心臓音など、音を楽しんでいただきたい!作者の意図を理解するため、背景を学んでから鑑賞したい作品。詳しくは https://online-upaf.org/portfolio/os_shortfilms-2022/


ルビーの息子
脚本・監督:ヒセラ・ロザリオ・ラモス。ハイブリッド・ドキュメンタリー。プエルトリコ。2014年、16分、カラー。スペイン語

傷心の青年が「ボンバ」というプエルトリコ特有の即興ダンスフォームと出会い、幼い頃に麻薬中毒者として死んだ父親との唯一の接点を見つける。踊ることで、父の思い出を少しずつ修復していく。写真を舞台装置に入れ込む演出で4つ目の壁を壊しつつ、男性女性の区別がはっきりしているラテンアメリカでジェンダーを超えて踊る主人公を捉えた、ダンス映画・ドキュメンタリー・フィクションにまたがるユニークな作品。


危機は我らとともに(原題:Baga’t Diri Tuhay Ta’t Pamahungpahung、英題:The Imminent Immanent)
脚本・監督:カルロ・フランシスコ・マナタド。2018年、フィリピン・シンガポール・イタリア、15分、ドラマ作品。

田舎町の住人たちが、ごくありふれた日常の時間を過ごしているその頃、恐ろしい自然の力が音もなく近づき、彼らの存在を根幹からゆるがそうとしていた。舞台はレイテ島、タクロバン。史上最大規模で死者・行方不明者8000人以上を記録した台風ヨランダに壊滅された街である。タクロバン出身でヨランダを体験した監督が、シビアで切ない眼差しで描く、台風前の街の人々の日常。本作の続編である長編ドラマ Whether the Weather is FIne は、ヨランダが過ぎ去った直後のタクロバンで始まる。この監督の特徴である”the mundane and the absurd”(ありふれた日常と不条理)が本作でもこの長編でも炸裂。今村昌平の重喜劇を思わせる作風が特徴の大型新人監督。長編はロカルノ映画祭で2021年にプレミア上映(Cinema e Gioventù Prize 受賞)、その後トロント、シカゴ国際映画祭でも上映。本作はトロントでプレミア上映後、スイスのフリブール映画祭などでも上映。

恐怖感染
撮影;監督:ローラ・ポイトラス。フォレンジック・アーキテクチャーとのコラボ作品。2021年、ハイブリッド・ドキュメンタリー、25.5分。

「シチズンフォー:スノーデンの暴露」でアカデミー賞受賞のローラ・ポイトラス監督の重要な短編作品。イスラエルの監視用サイバー武器が世界各国の政府により購入され、一般市民(ジャーナリストや人権活動家など)に対して使用されている実態を探って集められたデータが、3Dアートとして表現される、恐ろしくも美しい新しい形のアート作品。さらなる情報は、ここでぜひ読んでほしい: https://online-upaf.org/portfolio/os_shortfilms-2022/

——————————————-

Almost all* Japan Premieres!!! All with En subtitles (if not in En) and Ja SDH subtitles (for Deaf and Heairng-impaired) *Terror Contagion was screened as part of “The Year of the Everlasting Storm” at Tokyo Filmex 2021.

To the Girl Who Looks Like Me
Director: Ewurakua Dawson-Amoah. 2021, 5min, poetry video art, color, USA

An experimental poetry piece celebrating Black women who continue to thrive in a system that was not built for them. A study of culture, self-love and self-discovery through a string of vignettes that combine dance, folklore, modern culture and spirituality.

Stains of Oxus
Director, Cinematographer, Co-Editor: Saodat Ismailova. 2016, 22.5min, originally 3-ch installation. Uzbekistan.

Stains of Oxus is a three-screen installation dedicated to the Amu Darya (Oxus) River rising in Alichur (Pamirs) and ending in the Aral Sea. The installation represents a mystical river of dreams and collective memory filled with archetypes and totems. To whisper one’s thoughts and dreams to running water is a morning ritual and an ancient local tradition. All visions and sounds are conveyed using rhythmic choreography, documented evidence, landscapes and images of people. Traveling along the banks of the Oxus we meet people of different ages whose lives are inextricably linked with this river.

El hijo de Ruby
Director & Writer: Gisela Rosario Ramos. Hybrid documentary, Puerto Rico. 2014, 16min, color.

A broken-hearted young man goes through a journey of healing the memory of his junkie dead father through the one thing they have in common, dance.

THE IMMINENT IMMANENT (Baga’t Diri Tuhay Ta’t Pamahungpahung)
Writer/Director: Carlo Francisco Manatad. Philippines/Singapore/Italy, 2018, 15min. Drama.

A rural town unknowingly goes on with their mundane activities while strong forces of nature silently creeps in to challenge their existence. Meanwhile, the filmmaker traces back his roots while preparing himself for the worst after the typhoon. Premiered at Toronto International Film Festival.


Terror Contagion
Director: Laura Poitras. In collaboration with Forensic Architecture. 2021, 25.5min, hybrid documentary.

It is an important work by the director of Citizenfour (Academy Award) about the Israeli surveilance cyber weapon purchased and used by various governments in the world against ordinary citizens, journalists, and human rights activists. For more info, read: https://online-upaf.org/portfolio/os_shortfilms-2022/

こたみのチャンネルカテゴリの最新記事